Hoe staat ons onderwijs er voor? In Nederland wordt dit in kaart gebracht met periodieke, nationale en internationale peilingsonderzoeken in het basis- en voortgezet onderwijs. De internationale peiling TIMSS en de nationale peiling Peil.Rekenen-Wiskunde PO richten zich op groep 6, respectievelijk groep 8 van het reguliere basisonderwijs en op schoolverlaters in het laatste jaar van het speciaal (basis)onderwijs. TIMSS staat voor Trends in International Mathematics and Science Study.
Misschien heeft uw school in het verleden al een keer aan TIMSS en/of Peil.Rekenen-Wiskunde PO deelgenomen. Beide peilingen worden namelijk elke vier jaar herhaald. Zo wordt in kaart gebracht hoe het Nederlandse onderwijsniveau zich over een langere periode ontwikkelt. Voor TIMSS is dit al sinds 1995. TIMSS biedt bovendien de mogelijkheid om het Nederlandse onderwijs in de exacte vakken te vergelijken met de rest van de wereld. Peil.Rekenen-Wiskunde PO biedt naast trendvergelijkingen inzicht in hoeverre de curriculumdoelen behaald worden, zoals de referentieniveaus voor rekenen.
In beide peilingen gaat het echter zeker niet alleen om leerlingprestaties. Het onderwijsleerproces en het welbevinden van leerlingen en leraren op hun school zijn eveneens belangrijke thema’s. Met TIMSS en Peil worden vragen beantwoord zoals:
- Hoe ziet het onderwijs in rekenen en natuuronderwijs eruit in Nederland?
- Zijn er grote niveauverschillen tussen leerlingen en/of tussen scholen in rekenen?
- Hoe denken leerlingen in Nederland en in ons omringende landen over hun rekenlessen en lessen natuuronderwijs?
- Welke kenmerken van het onderwijsleerproces hangen samen met leerlingprestaties?
- Voelen leerlingen en leerkrachten zich prettig en veilig op hun school?
- Wat zijn grote knelpunten in ons onderwijs? Hoe staat het bijvoorbeeld met de werkdruk van leerkrachten?
Ontvangt uw school hiervoor een uitnodiging? Doe mee aan deze combineerde peiling! Omdat u inzicht krijgt in hoe uw leerlingen ervoor staan ten opzichte van landelijke gemiddelden. Maar vooral omdat uw school hiermee kan bijdragen aan de vormgeving van het Nederlandse onderwijs in de komende jaren.
Lees meer over deze gecombineerde peiling.
Lees meer over wat deelname betekent voor uw school.